YouTubesterren in de dop

The estimated reading time for this post is 184 seconds

 

 

Hoi Saar & Soof! Aangesproken worden op straat en op school, het overkomt Sara Sterk en Sofie Maas nu al. Twaalf jaar oud, nog maar net begonnen met een eigen YouTubekanaal en al bekend.  Veel ouders lijken niets te begrijpen van de fascinatie van hun kinderen voor YouTubesterren.

 

Bijna 100 abonnees hebben ze. “Het lijkt ons heel cool als we misschien later de 1000 halen.” Maar Sofie en Sara vonden het altijd al super leuk om zelf filmpjes te maken. De eerste stappen maakten ze in de Music Media lessen op De Pijler. Zelf aan de slag met camera, tablet en IMovie.  En als je goede vriendin dan vraagt om samen een YouTubekanaal te beginnen, dan doe je dat natuurlijk.  Opnames van hun eigen bakkunsten werden als eerste geüpload. En die zitten wel goed. “Bij de Maxi-maaltijd hebben we ook iets gebakken en daarmee de Amalia-prijs gewonnen voor het beste kindergerecht. Maar nu doen we ook andere dingen, zoals een challenge, een spelletje of we maken iets.” Natuurlijk kijken ze zelf ook veel naar vlogs op andere YouTubekanalen. Inspiratie doen ze vooral op bij hun favoriete kanaal ‘Girlys Blog’.

 

Saar & Soof

Als ‘Saar & Soof’ plaatsen ze twee keer per week een nieuwe video. Ook nu ze sinds een paar weken op de middelbare school zitten. Als goede vriendinnen zien ze elkaar vaak, dus dat is geen geen probleem. Twee verschillende scholen trouwens, dus extra veel potentiële volgers die over een tijdje allemaal een duimpje omhoog steken. De filmpjes worden spontaan opgenomen, soms met een korte voorbereiding. “Het meeste werk zit in het knippen en plakken van de goede scenes, zorgen dat het leuk wordt en niet te lang. Gewoon met IMovie. En dan afwachten wat de reacties zijn.”

 

Fronzende wenkbrauwen

YouTubekanalen zijn bij jongeren razend populair. Volwassenen vinden de filmpjes vaak saai en snappen niet wat er leuk aan is. Vroeger fronsten ouders hun wenkbrauwen over de muzieksmaak van de jeugd. Die tijden zijn voorbij. Ouders nemen hun kinderen mee naar festivals; muziek is nauwelijks meer een bron van conflict.  Social Media & Video lijken er voor in de plaats gekomen te zijn.

 

Uitgebreid aanbod

Jongeren zijn waar en wanneer het maar kan online. YouTube is platform # 1. Bijna allemaal kijken ze dagelijks naar Social Video en daarvan kijken negen op de tien via YouTube. Op YouTube kijken ze actief: ze gaan echt even zitten om video’s te selecteren uit het uitgebreide aanbod. Jongeren zijn heel selectief in wat ze kijken, ondanks hun brede interesses. Met duidelijke verschillen: gaming en sport staan bij jongens bovenaan. Meiden kiezen voor lifestyle, food en beauty. Overeenkomst? Ze abonneren zich beide op meerdere kanalen. Zo blijven ze volledig op de hoogte van wat, wanneer, van wie online komt. Het liefst kijken ze zo snel mogelijk wanneer een video geüpload is, maar wel wanneer het hun uitkomt.

 

YouTubesterren bron van inspiratie

Natuurlijk kijken ze op mobiele devices. Het soort hangt af van tijd, moment en plaats. Onderweg is de smartphone vaak het handigst, maar thuis kijken ze ook via laptop of desktop voor optimaal beeld. En waarom zijn deze kanalen zo populair? Social video is voor velen een bron van inspiratie. Ze zien hoe social influencers vanuit verschillende leefwerelden in bepaalde situaties reageren en spiegelen zich hieraan. En als ouder is het leuk om te weten dat ze stiekem iets leren. De kids krijgen veel informatie over wat er speelt in de wereld, vaak in het Engels. En het zelf maken van video’s stimuleert de creativiteit. Vooral aanmoedigen dus. Wie weet gaan ze aankomende YouTubesterren Saar&Soof overtreffen!

Tekst opgenomen in  StadsTuin & Keuken Nieuws sept 20

17

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *